Mivel gyorsan teltek a napok, több volt még a program, mint a nap... Így az arborétum látogatásból hazatérve megebédeltünk, majd utána irány a kikötő. Hajókázni mentünk.
Próbálunk minden évben másikat kipróbálni, de lassan már mindegyik sorrakerült, kivéve a menetrend szerinti óriási hajót...
Most a Jókait választottuk. Volt indulásig még egy óránk, addig ittunk egy finom kávét a kikötőben levő Pizzériában és bámultuk a vizet. Na meg majd megfagytunk... Pedig mindenki vastag ruhába volt felöltözve. Reménykedtünk benne, hogy legalább az eső nem fog esni útközben... (bezzeg estére még a nap is kisütött)
Közben befutott a Kisfaludy, majd el is indult. Aztán következtünk mi. Tihany felé vettük az irányt. Mi, hogy kicsit felmelegedjünk a zárt hajótestbe ültünk le. Majd később, amikor már kihajóztunk, akkor sétáltunk fel a felső szintre.
A Jókai kicsit gyorsabb a Kisfaludynál, így nem csak utolértük, de jól meg is előztük. Integettünk a másik hajónak, és vissza is intettek. Na ez nagyon tetszett a fiúknak.
Gyakorlatilag nem volt semmi extra, szokásos kör Tihanyig, meg vissza. A fiúk nagyon élvezték. Amikor már kikötni készültünk előre mentünk mi is a hajó orrába, és végig néztük, hogy mit is kell pontosan csinálni. Nagyon ügyesen "parkolt" be a kapitány, egy döccenés nélkül kötöttünk ki.
Jövőre a fiúk hosszabb utat szeretnének... Én meg egy naplementés hajózást...
A Jókai hajó története
Az 1913-ban épült hajó a Balaton egyik legöregebbje. A Balatontavi Gőzhajózási Rt. utolsó gőzhajóját Óbudán építették az Első Dunagőzhajózási Társaság gyáregységében, majd szekciókban Siófokra szállították, ahol összeszerelték és elnyerte akkori jellegzetes formáját és fekete színét. Ez év június 28-án vízre bocsátották és néhány nappal később, július 2-án megtette első próbaútját. Akkori méreti nem sokkal tértek el a jelenlegitől: 31,9 m hosszú, 5,3 m széles volt, a merülése pedig csupán 1,5 m.
Az újjászerveződő tulajdonosi háttér és az első dízelmotoros hajók megjelenése új külsővel ajándékozta meg az ekkor még gőzösként üzemelő Jókait: testének fekete színét fehérre cserélték. Új külsejének azonban nem örülhetett sokáig, a második világháború örvényei a mélybe rántották: 1944. október 31-én Vonyarcvashegy közelében robbant egy akna mellette. Súlyos sérülésekkel ugyan, de Keszthelyig eljutott. 1945. március 26-án a visszavonuló német csapatok - hogy ne kerüljön szovjet kézre - elsüllyesztették a hajót a balatonfüredi kikötőben.
Az ismételt üzembe helyezésre egészen 1948-ig kellett várni, ekkor állt újra szolgálatba a súlyos sérüléseiből felgyógyított Jókai. Néhány évvel később a hajó újabb átépítésen esett át: nyitott kormányállását zártra cserélték és megszüntették a sétafedélzetét. Ezzel az alakja elvesztette régi méltóságát.
1963 a következő fontos állomása a Jókai történetének: ebben az évben ugyanis kénytelen volt megválni sokat szolgált gőzgépétől, de cserébe egy 300 lóerős Buckau-Wolf dízelmotor került a hajó gyomrába. Az átalakítás azonban nem állt meg itt: jellegzetes, függőleges orrformája döntött, öblösebb alakúvá vált. A kormányállás lejjebb került, a fedélzeti felépítmény meghosszabbodott és a test egy "úszógumival" is hízott: a stabilitás növelésének céljával úszótesteket helyeztek el a vízvonalnál. Kormánylapátját egy modernebb, részben kiegyensúlyozott kormánylapátra cserélték a manőverképesség fokozása érdekében.
A 70-es évek végére új tendenciák mutatkoztak a balatoni hajózásban, és ebbe nem fértek bele a régi hajók. A selejtezés áldozatává vált az ekkor 67 éves Jókai is: 1980-ban a Balatonról a Körösökre került, ahol az idő múlásával egyre inkább leamortizálódott, míg végül egy jégzajlás során az orra partra került, a fara pedig víz alá. Ebben a méltánytalan helyzetében várta a végzetet a sokat látott hajó.
Ezt követően néhány alkalommal gazdát cserélt, majd a tiszalöki vízlépcső hajójavító üzemébe került, ám a felújításból nem lett semmi, likviditási problémák miatt félbeszakadtak a munkálatok.
1998-ban ebben az állapotában lelt rá Vanyolai Sándor, és itt vett új fordulatot a hajó élete. Sikeres megállapodást követően az üzemben megkezdődött a hajó nagy átépítése. Kurusa Sándor tervei alapján új külsőt kapott és a XXI. század elvárásainak megfelelő felépítést, kényelmes vendégteret. Meghajtásáról egy Caterpillar 290 lóerős dízelmotor gondoskodik, és zárt felépítménye mellett ismét sétafedélzettel is büszkélkedhet a hajómatuzsálem. Új festése a Vanyolai Kft. hajóira jellemző festést elsőként kapta meg: sötétzöld testén arany színben csillogó dekorációval várta, hogy új élete kezdhessen - ismét a Balatonon. Azonban a hányattatott sorsú hajó megpróbáltatásainak ezzel még nem ért a végére. Kitört a délszláv háború. 1999. március 24–június 10. között a NATO légi offenzívába kezd Jugoszlávia ellen. Ennek során a Dunába szakad több híd is, ami lehetetlenné teszi a hajó eredeti terveknek megfelelő utolsó utazását a Balatonon kívül: Tiszalökről át a Dunára. A hidak újjáépítése és a hajózás ismételt megindítása ellenére mégsem lélegezhettünk fel: a Balaton aszályos időszaka miatt hosszú évekig száraz maradt a Sió csatorna. Így kénytelenek voltunk ismét drasztikus lépéseket tenni: a Jókai teljes felső fedélzetét lebontva 2002-ben Dunaújvárosból Balatonkilitiig szárazföldön tettük meg az utat 3 nap alatt.
2002-ben érte tehát a hajót ismét a Balaton vize. 22 év távollét után visszatért szülőhelyére csodás új formában és azóta is a Balaton hullámait szeli a Jókai.
(forrás: vanyolai.hu)
(forrás: vanyolai.hu)
Kisfaludy
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése